Jerzy och Krystyna Nowakowski
4 september - 3 oktober
Skulpturer i brons
En utställning i samarbete med Svensk-Polska Föreningen

Jerzy Nowakowski är en av Polens främste skulptörer och skapare av minnesmedaljer. Han har gjort många stora, offentliga uppdrag runt om i Polen och haft stora utställningar ute i Europa och även i Sverige.  Han är utbildad vid Konstakademin i Krakow, där han senare varit professor och prorektor.
Hans skulpturer vill ofta förmedla känslan av en värld i uppbrott men också förmedla tankar kring sökande efter en helhet i tillvaron.

Krystyna Nowakowska är en av Polens skickliga kvinnliga skulptörer, som framför allt arbetar med bronsskulpturer i mindre format. Hon är utbildad vid Konstakademin i Krakow och har också ställt ut runt om i Polen och Europa. Hon använder sig av en mycket gammal gjutmetod, som kallas ”förlorad vax eller cire perdue.”
 Hennes skulpturer visar smäckra, ofta kvinnliga, figurer som väcker fantasi och fascination kring kvinnokroppen eller  vardagsföremål.

Sölvesborgs konstförening och Svensk-Polska Föreningen hälsar de två konstnärerna från Krakow välkomna tillbaka till Sölvesborg, där de senast deltog i en grupputställning med polska konstnärer år 2000.

Öppettider