Sommarutställning

en tidsresa
11 juni-13 augusti 2022

Sommaröppet:
Tisdag-lördag: 10 - 17 (lunchstängt 12.30 - 13.00)
Söndag-måndag: stängt
Midsommarhelgen stängt

En retrospektiv utställning med målningar från 1960 - talet och framåt. Från resor till Rom, Paris Sicilien, Italien, Grekland.
Vi i Sölvesborgs Konstförening är glada över att kunna visa denna utställning tack vare vänligt tillmötesgående av Barbro och Börge Kamras, som säger så här inför sommarens utställning: ”Vi är väldigt stolta över att få anordna en utställning med Madeleine Pyk tillsammans med Sölvesborgs Konstförening. Den vackra konsthallen är ett spännande konstrum som framhäver konsten.”
Genom årets sommarutställning kommer vi att kunna visa den breda omfattningen av Madeleine Pyks långa konstnärskap.
Madeleine Pyk - en av Sveriges mest älskade konstnärer – behöver endast en kort presentation. Madeleine Pyk är född 1934 i Stockholm, utbildad vid Konstfackskolan och Konstakademien. Debuterade 1956 i Stockholm på Lilla Paviljongen, har sedan dess ställt ut över hela Sverige men också i Frankrike, Tyskland, Italien, Schweiz, Holland m.m. Hon målar, skriver, fotograferar och skulpterar.  Hon har även arbetat med tecknad film, gjort bokomslag och illustrationer.
Hon målar i en rättfram och berättande stil, ofta med starka färger. Motiven hämtas företrädesvis från olika platser där hon levt och verkat. Hennes motivkrets inbegriper landskap, stilleben och porträtt. I Pyks motiv finns en stark längtan efter det idylliska. Hon skildrar heta sommarbilder och isande vintervyer. Hon fångar katter och tigrars väsen, färgar trädgårdar med glädje och fyller Stockholm med ottomanska och franska influenser.
Madeleine Pyk har sedan 2021 ett eget museum i Skillinge.

Öppettider