Agneta Hemert - måleri
Håkan Bengtsson - måleri och skulptur
10 november - 2 december

.Agneta Hemert – måleri

I Agneta Hemerts konst utforskas det inre landskapet. Mentala tillstånd som med snabb hand målats eller tecknats på plastfilm. Ibland är de ogenomträngligt svarta, ibland lätta .I Agneta Hemerts konst utforskas det inre landskapet. Mentala tillstånd som med snabb hand målats eller tecknats på plastfilm. Ibland är de ogenomträngligt svarta, ibland lätta och sköra. De tydliga linjerna bjuder med oss på en resa; in i den innersta vrån, in bland psykets alla skiftningar och nyanser. Ofta framträder något som kan antas vara kvinnogestalter eller klänningar som om de vore berättelser om kvinnorollen.

Hemerts konst skulle kunna beskrivas som en handens poesi. Hon arbetar intuitivt och det är i samma sekund som pennan eller penseln möter pappret som bilden tar form.
Genom att använda sig av tunn färg som hon låter rinna fritt uppnår hon både lätthet och kraft i sina bilder.   Anna Johansson, konstvetare och curator.

Håkan Bengtsson, måleri och skulptur
” I verken som visas på Sölvesborgs konsthall handlar mycket om teckning och det skulpturala.
Material som rödkrita, svartkrita och svensk gran. I mitt sätt att arbeta finns mycket om det sublima, kontemplativa och det meditativa. Tystnaden och allvaret finns där genomgående.

Vi lever i en stressfylld tillvaro så därför tycker jag att det är viktigt att skapa och ge något bestående som vi kan försvinna in i för en stund men också stanna kvar i om vi vill.
Mina bilder tar tid att bygga upp lager efter lager där jag tvingas många gånger ta snabba beslut men samtidigt befinna sig på kanten mellan att lyckas och misslyckas. Man får arbeta med dessa verk som med små barn då de både är vackra och bräckliga. Respekten för det egna arbetet och de egna verken måste finnas där hela tiden annars skulle allt gå förlorat. Det är också viktigt att ta vara på alla dissonanser som passar in och skapar liv. Tiden måste finnas för att verket kan mogna i sin egen takt”.