Sommarutställning 15 juni - 10 augusti 2024
Jenny Carlsson Grip och Kristoffer Grip
”Världsrötter”

Utställningen har sin utgångspunkt i mötet med naturen och landskapet, i förhållande till konsten och som spelplats för praktiska erfarenheter.
Träden, jorden och himlen hör till en cyklisk verklighet där säsonger alltid följer på varandra och lämnar minnen på platsen i jordlager, årsringar och vindbitna kronor. Denna cykliska rörelse lämnar rum för en annan syn på tid, för det ickelinjära och för det okända.

Jenny Carlsson Grip och Kristoffer Grip tog Masterexamen vid Umeå Konsthögskola 2013. De har sedan dess arbetat sida vid sida och delat ateljéer runt om i Sverige.
De bor nu och verkar i Blekinge, utanför Ronneby, och visar i detta möte på Sölvesborgs Konsthall sommaren 2024 för första gången sitt arbete tillsammans i en utställning.
Konstnärerna delar en stark övertygelse om vikten av det praktiska arbetet med materialet. Som en väg framåt i konsten men också symboliskt som att bruka jorden och möta det nya i det som skapas.

Jenny Carlsson Grip arbetar med måleri, ofta storskaligt, och har de senaste åren haft utställningar på konsthallar, museer, mässor och gallerier i Sverige och utomlands, bland annat på Prins Eugens Waldemarsudde, Galleri Anna Bohman i Stockholm, Galerie Forsblom i Helsingfors, Galerie Thomas i München samt Falsterbo Konsthall och Bonniers Konsthall.
Hon har tilldelats stipendium från bland annat Åke Andrén Stiftelsen, Konstakademin och Konstnärsnämnden och är representerad i ett flertal regioner, kommuner, museer och städer.

Kristoffer Grip arbetar med måleri, emalj och text kring myter och symboler och vår relation till det öververkliga och det föreställda. Han har bland annat ställt ut på Kalmar Konstmuseum, Liljevalchs Konsthall, Södertälje Konsthall, Alta Art Space och Malmö Konsthall. Han har fått arbetsstipendier från Konstnärsnämnden och Region Blekinge samt stipendier från Ronneby Kommun och Helge Ax:son Johnsons Stiftelse och finns representerad i offentliga och privata samlingar.

Öppettider