Sommarutställning 15 juni – 18 augusti
DIABAS - Konst & Design
Jenni & Andreas Kullaro

Jenni & Andreas Kullaro är verksamma i Lönsboda i nordöstra Skåne där de unika fyndigheterna av diabas nått dagen. Av detta svenska och svarta guld har de under nästan 25 år ägnat sig åt att formge och tillverka smycken, heminredning, möbler och konst med diabas som signum.
Till sommarens utställning i Sölvesborg kommer de att lägga fokus på att visa upp konst skapat av diabas, men även till en viss del visa upp delar ur sin designkollektion.
-”Under alla år som vi ägnat oss åt skapande i diabas, så har fascinationen alltid funnits för de enorma krafter som krävdes när vår berggrund gav vika för den glödande magma som trängde upp ur jordens inre genom gråbergets smala sprickor.  Hur berggrunden sprack upp och delade på sig för att ge plats åt vår älskade svarta och magiska diabas.
Liknande krafter pågår fortfarande, kontinentalplattorna pressas samman eller går isär och skapar nya bergsryggar och gravsänkor på vår jord och bildar nya formationer i vår jords yta.
Dessa krafter försöker vi att återspegla i vårt skapande. Ett möte av det som en gång satt ihop och gått isär eller kraften/formen som uppstår i en kollision. Där gnistrande blankpolerad diabas får bli symbolen för den glödande magman som tonas ut och övergår till svart stelnad diabas.”

Öppettider